3. ZADANIA

By zmierzyć się z problemem śmieci, wcielicie się w role
BADACZY - DETEKTYWÓW. 
  1. Zbadacie, ile śmieci produkuje przeciętny Polak oraz co znajduje się w jego koszu. 
  2. Dowiecie się również, ile śmieci produkują inni mieszkańcy naszego globu. 
  3. Sprawdzicie czy zakopane w ziemi odpady rozkładają się. Odwiedzicie wysypisko oraz punkt skupu surowców wtórnych.
  4. Dowiecie się co, to są odpady niebezpieczne i gdzie bezpiecznie można je oddać?
  5. Zachęcicie uczniów i mieszkańców do akcji zbiórki makulatury na rzecz Klubu Gaja.
  6. Zaprezentujecie wyniki swojej pracy na forum klasy oraz  w formie dodatku ekologicznego do naszej szkolnej gazetki "Mądralla".

Każda z grup będzie miała do wykonania swoje zadania.


GRUPA I  "szperacze" - zbada skład „kosza na śmieci” w swoim gospodarstwie domowym, zapisując ilość i skład odpadów wyrzucanych codziennie w ciągu 1 tygodnia. Następnie zakopie na poletku doświadczalnym ogryzek z jabłka, gazetę, starą skarpetkę, plastikową butelkę, słoik i reklamówkę biodegradowalną, pampers (może być nieużywany). 
6 razy w ostępach miesięcznych od dnia zakopania sprawdzać będzie czy zakopane odpady uległy rozłożeniu. Każdy z członków grupy wykonuje zadanie samodzielnie. Następnie grupa zbiera się i opracowuje wyniki zgodnie z tabelą nr 1 umieszczoną  w zakładce źródła. Wyniki te będą prezentowane przed klasą na lekcji przyrody.
Potrzebne materiały: ogryzek z jabłka, gazeta (zwykła) stara skarpetka, plastikowa butelka po wodzie mineralnej, słoik, reklamówka biodegradowalna, pieluszka jednorazowa typu pampers. 
Czas realizacji tego zadania 1 kwietnia do 30 października 



Grupa II „matematycy” - po otrzymaniu materiałów od zespołu I dokonają obliczeń, ile śmieci produkuje przeciętny Polak w ciągu miesiąca, a ile  w ciągu roku. Odszukacie w internecie informacje na temat, ile śmieci w przeliczeniu na osobę produkuje się w ciągu roku we Francji, w USA. Dokonajcie porównania.Obliczcie, ile pieluszek jednorazowych zużyje dziecko przyjmując, iż używa tych pieluch przez 1 rok i 6 miesięcy w ilości 5 sztuk na dzień. Wyniki przedstawcie w tabeli nr 2 do pobrania w zakładce źródła. Wyniki swojej pracy zaprezentujecie przed klasą na lekcji przyrody.

Czas realizacji tego zadania 1 maja do 30 października 

Grupa III „detektywi” - dowie się (w oparciu o adresy przygotowane w zakładce źródła oraz inne strony), jak można segregować śmieci, aby ograniczyć ich ilość. Uwzględnijcie informację na temat tego, co wrzucać do jakiego koloru worka lub pojemnika oraz czego wrzucać nie wolno. Grupa wykona zdjęcia wysypiska odpadów w Jankowicach, przeprowadzi wywiad z kierownikiem tego wysypiska oraz kierownikiem punktu skupu surowców wtórnych na ulicy Żorskiej. Zdobyte informacje oraz zdjęcia  umieści w prezentacji multimedialnej (max 8 slajdów). Prezentacja zostanie zaprezentowana na lekcji przyrody.
Potrzebne materiały: aparat fotograficzny, program do tworzenia prezentacji PowerPoint lub inny.
 Czas realizacji tego zadania 1 maja do 30 października 





Grupa IV „dociekliwi” - Wyszuka informacje na temat wpływu dzikich wysypisk na poszczególne składniki środowiska przyrodniczego (wodę, glebę, powietrze, rośliny i zwierzęta). Dowie się, co to jest recykling, surowce wtórne i jak można te surowce zagospodarować. Opisze, co to są odpady niebezpieczne i gdzie można je bezpiecznie oddać? Podsumowaniem Waszego zadnia będą 2 strony formatu A4 artykułu, który odczytacie na lekcji i przekażecie grupie informatyków.
Czas realizacji tego zadania 1 maja do 30 października 



Grupa V dziennikarze - zbiorą informacje od liderów poszczególnych grup i opracują ekologiczny dodatek do szkolnej gazety. Wykonają 4 plakaty zachęcające uczniów i mieszkańców do udziału  w szkolnej zbiórce makulatury na rzecz akcji prowadzonej przez klub Gaja pod hasłem "Zbieraj makulaturę, ratuj konie", rozmieszczą 2 plakaty na terenie szkoły, a 2 na terenie gminy. W dodatku ekologicznym umieszczą informacje na temat korzyści płynących ze zbiórki makulatury oraz zamieszczą zdjęcia samodzielnie wykonanych plakatów.
Czas realizacji tego zadania 1 - 15 wrzesień plakaty
po otrzymaniu materiałów do 30 listopada - gazetka

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz